EURÓPSKA ZNAČKA 2009

Iniciatíva Európskej komisie pre inovačné jazykové projekty

Názov projektu: Clil od raného detstva

Krátky opis projektu

Projekt sa realizuje od januára 2009 do 30.mája 2009.

Do projektu je zapojených 6 tried, z čoho 4 triedy v počte 86 žiakov na prvom stupni ZŠ a 2 triedy na druhom stupni ZŠ v počte 60 žiakov a 5 učiteliek, z čoho 4 sú učiteľky prvého stupňa ZŠ a jedna učiteľka druhého stupňa ZŠ.

Cieľovým jazykom projektu je anglický jazyk.

Cieľom jazykovej iniciatívy a zároveň inovačným prvkom výučby na ZŠ je využitie metódy CLIL(content language integrated learning)od prvého ročníka ZŠ, na čo sa nadviaže na druhom stupni ZŠ. Obsahom jazykovej iniciatívy je sprístupniť vedomosti a rozšíriť slovnú zásobu žiakov z predmetov: výtvarná výchova, telesná výchova, prírodoveda , zemepis a regionálna výchova.

Akčný plán.

Metodika: na vyučovacích hodinách využijeme metódu CLIL na sprístupnenie nových vedomostí a poznatkov. Ide o inovatívny prístup, ktorý mení spôsoby akými sa žiaci oboznamujú s učivom a ktorý urýchľuje získavanie základných komunikačných schopností v cudzom jazyku. Cudzí jazyk sa využíva ako nástroj vzdelávania nielen ako výsledok procesu vyučovania. Cieľom je zlepšovanie schopností a zručností žiaka v cudzom jazyku , tým že sa jazyk považuje za nástroj komunikácie a nie za samostatný predmet. Ide o duálne zamerané vzdelávanie, to jesť na predmet alebo tému a zároveň na jazyk. Zameriava sa na obsah miesto formy. Pri vyučovaní metódou Clil sa pozornosť upriamuje na určitú aktivitu a nie na cudzí jazyk samotný. Tento prístup umožňuje myslieť v tomto jazyku a nie iba učiť sa jazyk ako taký. CLIL umožňuje precvičovať cudzí jazyk pri výučbe iného predmetu. Zvyšuje sa motivácia na učenie cudzieho jazyka alebo učenie iných predmetov prostredníctvom iného jazyka. Využijeme všetky spôsoby učenia sa, nielen lingvistické. Budeme rozvíjať sociálne a komunikačné zručnosti žiakov. CLIL neznamená vyučovanie nejazykového predmetu v cudzom jazyku, ale selektovanie  v rámci predmetu. Učivo vysvetlíme v materinskom jazyku a potom doplníme, rozšírime v cudzom jazyku. Aktivity v L1 a L2 sa budú navzájom dopĺňať. Zameriame sa na rozšírenie  slovnej  zásoby. Týmto projektom sledujeme rozvíjať pozitívny postoj k cudziehmu jazyku už od prvej triedy ZŠ a prípravu žiakov na praktický život a prácu v multikultúrnej spoločnosti. Pri tejto metóde žiaci zabudnú, že používajú cudzí jazyk a zamerajú sa iba na obsah. Sme presvedčení, že CLIL zvyšuje ochotu a schopnosť učiť sa oboje – cudzí jazyk  i  nejazykový predmet.

Plánované výsledky: predpokladáme, že realizáciou tohto projektu prebudíme záujem žiakov 1.- 4.ročníka ZŠ o cudzí jazyk.

Predmetová komisia cudzích jazykov na ZŠ Adyho 6 v Štúrove v školskom roku 2008/2009 dala do svojho plánu práce užšiu spoluprácu s učiteľmi 1.- 4.ročníka a v rámci tejto spolupráce a ďalšieho vzdelávania učiteľov vedúca PK CJ Mgr.Erika Špániková sprístupnila metódu CLIL aj učiteľkám z ročníkov 1.- 4 ZŠ. Dohodli sa, že štyri učiteľky odučia v tomto školskom roku vyučovacie hodiny metódou CLIL.

Špecifické stratégie a aktivity.

Prvá hodina bola odučená na hodine výtvarnej výchovy. Hodinu odučila Mgr. Lívia Blašková v Deň Zeme. Téma bola aktuálna a žiaci do svojich výtvarných prác vpísali básničky v anglickom jazyku. Taktiež predniesli báseň o strome v anglickom jazyku. Pri samotnej tvorbe precvičovali slovnú zásobu. Táto vyučovacia hodina je zdokumentovaná na video nahrávke a je priložená k projektu.

Ďalšia hodina bola odučená v telocvični, kde žiaci  I.B a I.C na hodine telesnej výchovy rozširovali svoju slovnú zásobu z anglického jazyka formou  rozcvičky,hry, súťaže,. Slovnú zásobu si žiaci utvrdzovali pesničkami. Túto vyučovaciu hodinu odučili Mgr. Eva Kollerová a Mgr. Gabriela Vavrovičová. Vyučovacia hodina odučená metódou Clil je zaznamenaná na video nahrávke a doložená ako príloha.

Tretia kolegyňa Mgr. Anastázia Mikonyová odučí hodinu prírodovedy za pomoci počítačov. Aj táto hodina bude doložená ako príloha projektu.

Na druhom stupni ZŠ metódou CLIL odučila hodinu zemepisu Mgr. Erika Špániková, učiteľka AJ a autorka projektu. Zo skúseností a z diskusií so žiakmi, môžem konštatovať, že táto metóda je pre žiakov zaujímavá a hodiny odučené metódou CLIL sa im páčia.

V rámci regionálnej výchovy autorka projektu využila CLIL na spoznávanie nášho krajského mesta Nitra. So žiakmi natočila film o kultúrnych pamiatkach mesta. Film je priložený ako príloha.

Mgr. Erika Špániková so žiakmi 7.ročníka odučila metódou CLIL  netradičnú hodinu  AJ v hoteli EL CAMINO v Štúrove. Žiaci si v praxi precvičili slovnú zásobu na tému hotel, a v praxi platili reálnym slovenským eurom. Aj táto hodina je priložená ako príloha.

Navrhnuté spôsoby hodnotenia výsledkov projektu a ich šírenia)

Výsledky nášho projektu, ktoré sú zdokumentované, budeme hodnotiť na záverečnom zasadnutí PK CJ na ZŠ v Štúrove. Tieto výsledky plánujeme šíriť v rámci PK na našej  škole a tiež ich ponúkneme Metodickému centru ako metodickú pomôcku.

 

Súlad projektu s kritériami stanovenými Európskou komisiou

Kritérium 1

Projekt spĺňa kľúčové kompetencie učiacich sa – rozvíjanie všetkých rečových /jazykových zručností, kreatívne, kritické a prosociálne myslenie, receptívne i produktívne zručnosti.

Projekt je zameraný na využitie inovačnej meódy CLIL a využitie IKT vo vyučovaní. Všetky hodiny boli odučené metódou CLIL a pri spracovaní materiálov som využila IKT, ktorú sme tiež využívali i na vyučovacích hodinách.

Kritérium 2

Na realizácii projektu sú zúčastnené učiteľky a žiaci ZŠ Adyho 6 v Štúrove a vedenie hotela EL Camino v Štúrove.

Kritérium 3

Náš projekt sleduje zvyšovanie jazykových kompetencií žiakov ZŠ v Štúrove a zavádzanie nových vyučovacích metód – CLIL – na dosiahnutie cieľa.

Merateľnosť výsledkov projektu je obsiahnutá v jej spracovaní ako metodickej pomôcky.

Kritérium 4

Inovačnosť je vo využitej metóde CLIL

Kritérium 5

CLIL smeruje k cieľu EÚ dosiahnuť model M+2 (materinský jazyk + dva cudzie jazyky)           výrazne k tomu prispieva tým, že sa zameriava na obsah namiesto formy.

Tento prístup k jazykovému vzdelávaniu sa stále viac dostáva do popredia v súčasnej      vzdelávacej praxi štátov EÚ. CLIL predstavuje pre absolventov škôl možnosť rozvíjať svoje kompetencie využívaním cudzích jazykov a tak zvyšovať svoj osobný potenciál k výhodnému postaveniu na trhu práce. Schopnosť komunikovať v iných jazykoch sa stáva jednou z prioritných zručností občana EÚ.

Zapájaním škôl do medzinárodných projektov vzniká spolupráca medzi rôznymi európskymi školami. Aj naša škola je zapojená do multilaterálneho projektu Comenius Partnerstvo škôl. Našimi partnermi sú školy v Belgicku- L.B.O.G. De Eekhorn Wemmel, Worth Valley Primary School v Keighley v Anglicku a École Mathurin Méheut v Lamballe vo Francúzsku. Počas spolupráce si vymieňame skúsenosti v oblasti vzdelávania. Náš film o Nitre sme zaslali všetkým partnerským školám a tým sme im umožnili spoznať naše krajské mesto. Podobne im zašleme aj nahrávky hodín zemepisu, výtvarnej výchovy i prírodovedy a telesnej výchovy, čím sa s nimi podelíme o naše skúsenosti vo výučbe cudzieho jazyka.

Kritérium 6

Metódu CLIL môžu využiť  učitelia našej školy aj vo výuke nemeckého jazyka.

 

Projekt spĺňa jednu z nižšie uvedených priorít:

1. Interkultúrny dialóg  

Metódou CLIL môžeme žiakom sprístupniť vedomosti o európskych krajinách na hodinách zemepisu a priblížiť im kultúru jednotlivých európskych štátov. Umožníme im spoznať podobnosti a rozdielnosti medzi našou krajinou a inými európskymi krajinami.

   

Náš projekt je zameraný na prioritu: výučba cudzích jazykov od raného veku detí; a na aplikáciu Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky a Európskeho jazykového portfólia;

Spôsob zamerania nášho projektu je využitie metódy CLIL od prvého  ročníka ZŠ

 

The subject commission of the foreign languages in Primary school Štúrovo decided for  the further education of the teachers  to introduce the CLIL method. We decided to use CLIL method in our school to improve the quality of language teaching and motivate  our students for language learning.

The aim of the project is to start using CLIL method from the early life of the pupils. The contents of the language initiative is to open up the knowledge and increase the  english vocabulary of the pupils on the lessons of :Art, Physical education, Biology, Geography and Regional education. The project lasts from january 2009 to 30 th May 2009. Six classes are engaged in the project . Four classes are from the first grade od the primary school and two classes from the second grade. Five teachers are engaged, four of them are the teachers of the first grade and one- the author of the project from the second grade.

The key issue is that the learner is gaining new knowledge about the 'non-language' subject while encountering, using and learning the foreign language. It improves language comptence  and oral communication skills. It increases learners´motivation and confidence in both – the language and the subject beeing taught.

This method is interesting for children and they like the lessons taught by using CLIL method.

I enclose the teachers´notes and DVDs from these lessons. I also sent the DVD about our regional city Nitra to our project partners schools to Belgium, France and England what means the intercultural dimension of the project.

 

Agriculture test